ORIZONTAL : 1) Apărută în 1879, poezia în care eroul are vocaţia cunoaşterii integrale, debutează cu versul: Pe când nu era… , nimic nemuritor – Corpuri cereşti: cerul, văzduhul, lumea toată, care participă la universul cosmogonic eminescian. 2) Înţelegând sensul condiţiei umane, eroul eminescian se izolează şi acceptă de bună voie suferinţa şi jertfa: Ş-aceluia, Părinte, să-i dai coroana scumpă, / Ce-o să… cânii, ca inima-mi s-o rumpă – … şi făr’ de lege de voi muri, atunce / Nevrednicu-mi cadavru în uliţă l-arunce. 3) Mihai Eminescu – Poetul încearcă să abolească spaţiul şi timpul: Nici sâmburul luminii de… dătător, / Nu era azi, nici mâne, nici ieri, nici totdeauna, / Căci unul erau toate şi totul era una – Privitor la Demiurg: Şi el… dete ochii să văd lumina zilei. 4) Poezia Trecut-au… (neart.) – Stropită – În vuietul de vânturi auzit-… al lui mers / Şi-n glas purtat de cântec simţii duiosu-i viers. 5) Şi inima-mi… -au cu farmecele milei – Astfel numai, Părinte, eu pot să-ţi mulţumesc / Că tu mi-ai dat în lume norocul să trăiesc. / Să cer a tale daruri, genunchi… frunte nu plec. 6) Prefix pentru „împreună” – Spicuim din Freamăt de codru: … cântă, mierle, presuri -/ Cine ştie să le-asculte?(neart.) – Aplauzi! 7) Notăm interdicţiile pe care le asumă eroul: Ca-n orice om din lume un duşman mi… naşte, / C-ajung pe mine însumi a nu mă mai cunoaşte, / Căci chinul şi durerea simţirea-mi a-mpietrit-o – Iar celui ce cu… mă va izbi în faţă, / Îndură-te, stăpâne, şi dă-i pe veci viaţă! – În plen! 8) Stau la intrare în Cişmigiu! – Nete! – Hyperion, Zamolxe, Decebal, Dochia ş.a., în operele lui Eminescu. 9) Familiară, cordială, cum e mărturisirea dacului – Resemnaţi! 10) Gonit de toată… prin anii mei să trec – Eroul e un cercetător pasionat al adevărurilor cosmice: Pe-… erai Tu singur, încât mă-ntreb în sine-mi: / Au cine-i zeul cărui plecăm a noastre inemi? 11) Titus (pop.) – A expune, de pildă un şir de idei cosmogonice (fig.). 12) Privitor la etică – Ecourile lecţiei supreme, învăţate din obstacolele ridicate de o societate mărginită, răsună în apoteoza celui Atotputernic: El singur zeu stătut-au… de-a fi zeii / Şi din noian de ape puteri au dat scânteii(art.).
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
Dicţionar:
APL, CIS, RSM, IMB, RTV, PIP, URN.
Prof. Nicolae Vicolov
Consultarea textului
| Pe când nu
era moarte, nimic nemuritor, Nici sâmburul luminii de viata datator, Nu era azi, nici mâine, nici ieri, nici totdeuna, Caci unul erau toate si totul era una; Pe când pamântul, cerul, vazduhul, lumea toata Erau din rândul celor ce n-au fost niciodata, Pe-atunci erai Tu singur, încât ma-ntreb în sine-mi: Au cine-i zeul carui plecam a noastre inemi? El singur zeu statut-au nainte de-a fi zeii Si din noian de ape puteri au dat scânteii, El zeilor da suflet si lumii fericire, El este-al omenimei izvor de mântuire: Sus inimile voastre! Cântare aduceti-i, El este moartea mortii si învierea vietii! Si el îmi dete ochii sa vad lumina zilei, Si inima-mi umplut-au cu farmecele milei, În vuietul de vânturi auzit-am al lui mers Si-n glas purtat de cântec simtii duiosu-i viers, Si tot pe lânga-acestea cersesc înc-un adaos: Sa-ngaduie intrarea-mi în vecinicul repaos! Sa blesteme pe-oricine de mine-o avea mila, Sa binecuvânteze pe cel ce ma împila, S-asculte orice gura, ce-ar vrea ca sa ma râda, Puteri sa puie-n bratul ce-ar sta sa ma ucida, S-acela între oameni devina cel întâi Ce mi-a rapi chiar piatra ce-oi pune-o capatâi. |
Gonit de toata lumea prin
anii mei sa trec, Pân' ce-oi simti ca ochiu-mi de lacrime e sec, Ca-n orice om din lume un dusman mi se naste, C-ajung pe mine însumi a nu ma mai cunoaste, Ca chinul si durerea simtirea-mi a-mpietrit-o, Ca pot sa-mi blestem mama, pe care am iubit-o - Când ura cea mai cruda mi s-a parea amor... Poate-oi uita durerea-mi si voi putea sa mor. Strain si far' de lege de voi muri - atunce Nevrednicu-mi cadavru în ulita l-arunce, S-aceluia, Parinte, sa-i dai coroana scumpa, Ce-o sa asmute câinii, ca inima-mi s-o rumpa, Iar celui ce cu pietre ma va izbi în fata, Îndura-te, stapâne, si da-i pe veci viata! Astfel numai, Parinte, eu pot sa-ti multumesc Ca tu mi-ai dat în lume norocul sa traiesc. Sa cer a tale daruri, genunchi si frunte nu plec, Spre ura si blestemuri as vrea sa te înduplec, Sa simt ca de suflarea-ti suflarea mea se curma Si-n stingerea eterna dispar fara de urma! |
E vorba despre cel mai amar dureros
dintre poemele eminesciene pe tema mortii.
Tema numita se combina cu aceea a demonismului. Glasul dacului e incarcat de revolta impotriva unei divinitati care si-a abandonat creatia. Zamolxe, zeu peste toti zeii, anterior tuturor zeilor, “este moartea mortii si invierea vietii''. In seria de superlative ce evoca atotputernicia zeului “carui plecam a noastre inemi” e prea putin voalata ironia muritorului care se simte supus si creatie neimplinita, incompleta a divinitatii.
Tema numita se combina cu aceea a demonismului. Glasul dacului e incarcat de revolta impotriva unei divinitati care si-a abandonat creatia. Zamolxe, zeu peste toti zeii, anterior tuturor zeilor, “este moartea mortii si invierea vietii''. In seria de superlative ce evoca atotputernicia zeului “carui plecam a noastre inemi” e prea putin voalata ironia muritorului care se simte supus si creatie neimplinita, incompleta a divinitatii.
Metafora e figura cea mai expresiva in
realizarea profilului divinitatii: “El singur zeu statut-au nainte de-a fi zeii
/ Si din noian de ape puteri au dat scanteii, / El zeilor da suflet si lumii
fericire, / El este-al omenimei isvor de mantuire...”
Acestui zeu impasibil si rece i se adreseaza dacul in ruga sa: “Sa-ngaduie intrarea-mi in vecinicul repaos! / Sa blesteme pe-oricine de mine-o avea mila, / Sa binecuvanteze pe cel ce ma impila, / S-asculte orice gura, ce-ar vrea ca sa ma rada... “
Mortificarea pe care o solicita cel care se roaga aici se naste dintr-o “veche si grea ura” fata de zeul care si-a abandonat creatia, a lasat-o la indemana soartei aleatorii.
Aspiratia spre nefiinta - vis luminos in conceptie dacica - a devenit o iluzie, calea spre nemurire ramanand inchisa, rezervata doar divinitatii insesi. Constatand ca legea universala pusa la temelia alcatuirii lumii umane e vointa de a fi, dacul stie, implicit, ca imperiul infinit al mortii ii va ramane interzis. Dincolo de pragul existentei telurice, moartea se identifica, in schimb, perpetuului izvor, generator de vieti.
O durere iremediabila, congenitala, alunga fiinta din spatiul lumii create de zeul egoist. Si un refuz absolut, dus pana la nevoia de autoflagelare, o rasturnare a gestului demiurgic datator de viata presupun negarea divinitatii: “Spre ura si blestemuri as vrea sa te induplec, / Sa simt ca de suflarea-ti, suflarea mea se curma / Si-n stingerea eterna dispar fara de urma.
Acestui zeu impasibil si rece i se adreseaza dacul in ruga sa: “Sa-ngaduie intrarea-mi in vecinicul repaos! / Sa blesteme pe-oricine de mine-o avea mila, / Sa binecuvanteze pe cel ce ma impila, / S-asculte orice gura, ce-ar vrea ca sa ma rada... “
Mortificarea pe care o solicita cel care se roaga aici se naste dintr-o “veche si grea ura” fata de zeul care si-a abandonat creatia, a lasat-o la indemana soartei aleatorii.
Aspiratia spre nefiinta - vis luminos in conceptie dacica - a devenit o iluzie, calea spre nemurire ramanand inchisa, rezervata doar divinitatii insesi. Constatand ca legea universala pusa la temelia alcatuirii lumii umane e vointa de a fi, dacul stie, implicit, ca imperiul infinit al mortii ii va ramane interzis. Dincolo de pragul existentei telurice, moartea se identifica, in schimb, perpetuului izvor, generator de vieti.
O durere iremediabila, congenitala, alunga fiinta din spatiul lumii create de zeul egoist. Si un refuz absolut, dus pana la nevoia de autoflagelare, o rasturnare a gestului demiurgic datator de viata presupun negarea divinitatii: “Spre ura si blestemuri as vrea sa te induplec, / Sa simt ca de suflarea-ti, suflarea mea se curma / Si-n stingerea eterna dispar fara de urma.
Solutia careului: Revedere
1
C
|
2
O
|
3
N
|
4
T
|
5
R
|
6
A
|
7
S
|
8
T
|
10
U
|
11
T
|
12
A
|
|
2 O
|
N
|
R
|
E
|
P
|
E
|
T
|
I
|
T
|
I
|
E
|
|
3
D
|
U
|
N
|
A
|
R
|
E
|
Z
|
N
|
I
|
N
|
||
4
R
|
A
|
I
|
L
|
E
|
E
|
L
|
E
|
V
|
|||
5
U
|
A
|
T
|
R
|
E
|
V
|
E
|
D
|
E
|
R
|
E
|
|
S
|
U
|
N
|
A
|
A
|
L
|
I
|
E
|
N
|
|||
7
V
|
A
|
R
|
A
|
C
|
E
|
T
|
A
|
T
|
E
|
||
8
E
|
A
|
C
|
U
|
R
|
G
|
E
|
E
|
R
|
|||
9
S
|
L
|
N
|
U
|
M
|
A
|
I
|
J
|
A
|
|||
10
N
|
U
|
C
|
E
|
T
|
P
|
A
|
M
|
A
|
N
|
T
|
|
11
I
|
N
|
E
|
L
|
L
|
O
|
C
|
U
|
L
|
U
|
I
|
|
12
C
|
A
|
R
|
A
|
R
|
E
|
A
|
C
|
E
|
L
|
E
|

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu